TELEFON

533623000

NASZE AUKCJE

ALLEGRO

OPIS UKŁADU

Co to jest technologia SCR i AdBlue?

SCR (Selective Catalytic Reduction), to technologia selektywnej redukcji katalitycznej, poprzez redukcję tlenków azotu do wolnego azotu i wody, zapobiegająca emisji toksycznych substancji w spalinach pojazdów samochodowych. W procesie tym stosuje się AdBlue® - 32,5% roztwór wysokiej czystości mocznika oraz instalację, w której zachodzi reakcja redukcji szkodliwych substancji do otaczającego środowiska.

Technologia SCR

SCR to najskuteczniejszy sposób na oczyszczenie gazów wydechowych. Przy użyciu amoniaku z mocznika dochodzi do procesu obróbki, w czasie którego szkodliwe tlenki azotu redukowane są do postaci dwuatomowego azotu (N2) i wody. Pierwsze systemy SCR zostały stworzone dla celów przemysłowych. W miarę jak technologia stawała się bardziej zaawansowana zaczęto wykorzystywać SCR w silnikach wysokoprężnych w przemyśle motoryzacyjnym. Samochody ciężarowe, jak i autobusy, zostały wyposażone w układ SCR. Ostatnio technologie SCR wprowadzono do lokomotyw spalinowych, statków i urządzeń gazowych, jak również do maszyn rolniczych, budowlanych i rafinerii.

Układ SCR - DENOXTRONIC firmy BOSCH na przykładzie autobusu IRISBUS z normą EURO 6

Reakcje chemiczne

W procesie redukcji tlenków azotu występują poniższe reakcje chemiczne:
  • (NH2)2CO --> NH3 + HNCO
    (rozkład mocznika na amoniak i kwas izocyjanowy)
  • NH3 + NOx + O2 --> N2 + H2O + CO2
    (redukcja z udziałem amoniaku)
  • HNCO + NOx + O2 --> N2 + H2O + CO2
    (redukcja z udziałem kwasu izocyjanowego)

Produktami reakcji są wolny azot, woda i dwutlenek węgla.

Zalety technologii SCR:

  • Technologia SCR pozwala spełnić normy emisji spalin EURO 4, 5 i 6.
  • Zanieczyszczenia są redukowane prawie do zera, nie traci sie przy tym osiągów.
  • 5 do 10% mniejsze zużycie paliwa w porównaniu do innych aplikacji redukujących.
  • SCR nie wymaga dodatkowego obiegu gazów w silniku, co zapewnia jego czystość.
  • Obniżenie emisji NOx nawet do 90%.cząstek stałych (PM - particulate matter): o 30-50%
  • tlenku węgla i węglowodorów (CO/ HC): o 50-90%

Wadą AdBlue jest łatwość zanieczyszczenia, co doprowadza do niezdatności do użytku. AdBlue jest także korozyjny, krystalizuje się i od -11°C zamarza. Dlatego też do jego dystrybucji konieczne są specjalne zbiorniki, pompy, węże, pistolety. Zużycie AdBlue waha się ok. 4-5% na litr oleju napędowego. Zbiorniki na AdBlue są wielkości od 8 do 95 litrów w zależności od modelu pojazdu. Na pełnym zbiorniku AdBlue samochód przejedzie powyżej 6.000 km.

Brak AdBlue i usterki zarejestrowane na OBD obniżą moc silnika

W przypadku braku AdBlue w zbiorniku podczas pracy, użytkownik jest informowany o jego braku (oczywiście informacja o małej ilości płynu pojawia się już wcześniej), w wyniku tego silnik nie przestanie pracować jednak zostanie on ograniczony poprzez spadek mocy. Jeśli w samochodzie nastąpi awaria układu redukcji emisji spalin, na desce rozdzielczej pojawi się ikonka oraz komunikat o awarii układu dozowania AdBlue. Jeżeli usterka nie zostanie usunięta w przeciągu 50 godzin, nastąpi redukcja momentu obrotowego do 60%. Redukcja mocy występuje w samochodach wyprodukowanych najczęściej po 11.2007 roku. Pojazdy służb specjalnych tj. Policja, Pogotowie, Wojsko nie posiadają ogranicznika